diumenge, 29 de maig del 2016

ALARMA QUÍMICA

En general, la major part dels riscos greus d'origen natural, permeten preveure a curt termini les situacions en que s'incrementen de forma concreta, de manera que tant el sistema de protecció civil com la societat en general i els ciutadans en particular, estan sota avís de que es poden produir incidències o emergències o al menys que és més probable. Això és així especialment en el cas del subgrup de riscos meteorològics. No obstant això, alguns riscos naturals com el sísmic no permeten aquesta anticipació a curt termini i passa el mateix amb els riscos tecnològics que no permeten anticipar l'incident, accident o emergència. Entre aquests riscos tecnològics podem destacar el risc químic (manipulació o transport de substàncies perilloses)
La incapacitat d’anticipar els incidents i es emergències de tipus químic acaba suposant que es materialitzen sense previ avís, amb la qual cosa el sistema de protecció civil reacciona a partir de que es produeix l'emergència i es detecta. D’aquesta manera, sovint el sistema és coneixedor de l'incident o emergència química a la vegada que el conjunt de la societat exposada al mateix, especialment quan es tracta de situacions molt perceptibles (núvols visibles, fums, flama, sorolls, etc.). Així, succeeix que durant els primers minuts el ciutadà està sotmès a una incertesa i certa indefensió ja que percep una situació de risc i emergència química de la que no ha rebut informació oficial i de la que desconeix la gravetat de la mateixa i per tant si el pot afectar o no i si s'ha de protegir o no.

Recentment, un incident greu a unes instal·lacions industrials químiques de Catalunya va provocar gran alarma en el seu entorn més ampli ja que va ser àmpliament perceptible. Malgrat les autoritats van informar que d'acord a les dades tècniques el succés no comportava perill greu per a la població, va haver recel entre una part de la població de l'entorn que desconfiava de les informacions oficials a la vista de la dimensió de l'incident i suposava que sí que hi havia un perill imminent.
Foto ACN

No obstant, podem veure en detall els mecanismes dels que disposa el sistema de protecció civil, per poder respondre amb garanties a aquest tipus de situacions i perquè és important que la societat confiï en les informacions oficials que es difonen en aquests casos.

Conèixer el risc químic
No poder anticipar-se a la immediatesa d'una emergència química no implica que el risc no es pugui preveure pugui en general i conèixer on és més elevat. Per això, es tenen catalogades i es coneixen detalladament les instal·lacions industrials considerades d'alt risc perquè manipulen un alt volum de substàncies perilloses i també les seves principals rutes de transport (viàries i ferroviàries). En ambdós casos existeixen mesures de seguretat específiques que permeten:
• reduir la probabilitat de que es produeixi un incident o emergència greu.
• disposar de mecanismes per a la detecció i el coneixement d'aquests incidents en el moment que es produeixen en base a protocols de coordinació específics.
ADR; identificació de mercaderies perilloses en el transport viari


Totes aquestes eines i protocols formen part dels plans d'emergència de protecció civil sovint públics i accessibles al ciutadà. Alguns dels més destacables són:
• sensors de risc químic fixos i portàtils per a la detecció de nivells de concentració de substàncies químiques elevats o propers al llindar de dany probable.
• protocols de comunicació i coordinació entre les activitats de risc i els centres de coordinació de protecció civil.
• protocols per a la monitorització dels efectes sobre la població.
• equips de resposta i intervenció específics per a emergències químiques.
Detector de gasos perillosos

Aquesta realitat suposa al fi que el sistema de protecció civil compta amb mecanismes que li permeten reaccionar a les anomalies vinculades a l'activitat de manipulació o transport de substàncies perilloses, és a dir, de risc químic. Especialment, el sistema es prepara per identificar el més ràpidament possible quin tipus de situació s'està produint i més concretament:
• si estan implicades substàncies perilloses i de quin tipus (tòxiques, inflamables, ...),
• si es tracta d’un incident (menys greu) o d’un accident (més greu) i en aquest últim cas si deriva en una emergència.
• què efectes (danys) té o pot tenir sobre la població.

Es tracta de tenir capacitat d’analitzar els riscos en temps real i el sistema s'entrena per tal que aquest anàlisi es pugui realitzar en el menor temps possible, comprovant periòdicament que els mecanismes previstos funcionen.

Incidents químics
Un cop desenvolupats els mecanismes per a la resposta als accidents amb substàncies perilloses que poden produir una emergència química, en els últims anys s'ha desenvolupat especialment la gestió dels incidents. Aquests incidents responen a anomalies en l'activitat industrial de manipulació o transport de substàncies perilloses que no es poden considerar un accident perquè són controlats mitjançant els mecanismes de contingència previstos i sense arribar a suposar una amenaça aguda o immediata a la població exterior de l'entorn. És un exemple la parada d’una planta química que comporta la crema de producte en torxa per evitar la seva emissió directa a l'exterior, seguint els protocols de seguretat previstos industrials. Succeeix emperò que quan aquestes parades no estan previstes poden generar anomalies superiors com per exemple la generació de fums negres. Aquests fums negres són el resultat d'una combustió imperfecta que es pot evitar amb la injecció de vapor d'aigua que facilita una barreja homogènia i una combustió perfecta de manera que principalment només es genera diòxid de carboni i vapor d'aigua. És cert que poden generar-se traces d'altres productes com ara òxids de nitrogen, compostos orgànics volàtils o d'altres productes perillosos, però els seus valors se situen habitualment per sota dels llindars valors que suposen una amenaça aguda o immediata per la població. Això no implica que no pugui haver-hi efectes mediambientals, contaminants, a mig i llarg termini derivats d’aquestes situacions, però és una problemàtica diferent.

Confiar i no alarmar
En aquest context és absolutament necessari que la societat confiï en la resposta del sistema de protecció civil per a la seva pròpia seguretat. Una resposta contrària als missatges de tranquil·litat emesos, un excés d'alarma per desconfiança, pot afectar la seguretat del ciutadà del mateix mode que el pot fer menysprear les alertes decretades i no realitzar un confinament quan es decreta.
És cert que és un tasca difícil d'executar i que un error del sistema pot suposar danys greus a la població, i això unit a l'espectacularitat d'alguns incidents que es produeixen en les grans plantes industrials pot generar certa desconfiança o temor entre la població. No obstant això, en general és poc probable que no es detecti en un temps raonable una emergència química o en general un accident on estiguin implicades substàncies perilloses i pugui produir danys a la població. Més aviat, hi ha un nombre rellevant d'actuacions on, davant el dubte dels possibles danys a la població, s'apliquen preventivament protocols de protecció a la població fins poder descartar l'existència d'una amenaça i possibles danys.

De la mateixa forma, és nociu per a la confiança de la població i la seva seguretat que s'aprofitin les circumstàncies puntuals d'incidents greus per llançar missatges d'alarma i qüestionar l'actuació tècnica dels serveis públics de protecció civil, generant falses informacions o parcials o interpretant erròniament les dades tècniques disponibles. No ajuda a la població, al contrari, generen un clima de desconfiança i indefensió al posar en qüestió la veracitat i la capacitat del sistema per protegir-los davant una emergència química real.
Distorsionar

Comparteix aquest post

Compartir