dijous, 19 de maig del 2016

LA GESTIÓ DELS FUMS NEGRES DE L’INCENDI DE SESEÑA

L'incendi del dipòsit de pneumàtics de Seseña iniciat la nit de dijous passat 12 de maig ha tingut una gran repercussió mediàtica i social per la gran dimensió de la columna de fum negre generada, visible a gran distància fins i tot des de la ciutat de Madrid.
Columna incendi Seseña. Font Jaime Villaneuva. El País

L'actuació de protecció civil
Més enllà de les causes de l'incendi i de la polèmica sobre la legalitat de la planta, pot dir-se que amb caràcter general hi ha hagut una bona gestió en matèria de protecció civil per part de les diferents administracions públiques implicades: l'ajuntament de Seseña, la comunitat autònoma de Castilla la Mancha i la de Madrid. L'activació del corresponent pla territorial de protecció civil de cada comunitat autònoma (en nivell 2 per al cas de Castilla la Mancha i nivell 1 per a Madrid) com a resposta a l'incendi i els seus possibles efectes sobre la població és sens dubte una mostra de maduresa del sistema de protecció civil.

Aquesta activació del pla de protecció civil dóna la necessària cobertura jurídica per aplicar mesures excepcionals d'emergència i més concretament:
- La protecció de la població amb caràcter preventiu (evacuació, confinament, suspensió d'activitat escolar o a l'aire lliure, etc)
- La mobilització de recursos extraordinaris en resposta a l’incendi (extinció i evacuació i acollida de població en aquest cas), tant per la recepció de recursos que no són propis (cas de Castilla la Mancha) per com la cessió en suport a altres administracions (cas de Madrid).

A més permet posar en marxa els protocols operatius previstos per a:
- La coordinació de la resposta a l'emergència: es van constituir les dues figures previstes i que són el centre de coordinació operativa (CECOP) per a la gestió més estratègica i de direcció<A[direcció|adreça]> en la distància i el centre de comandament avançat (CCA) per a la coordinació de les actuacions operatives concretes. A més, hi va haver la necessària coordinació entre administracions actuants.
- El seguiment dels possibles efectes de l'emergència i la informació dels mateixos a la població: ambdues comunitats autònomes van ser proactives i van establir telèfons d'informació la població on resoldre els dubtes dels ciutadans sobre els efectes de l'incendi i van fer difusió d'aquesta informació a través dels mitjans disponibles (notes de premsa, xarxes socials, App d'alerta i informació ...). També van treballar per desmentir falses informacions (presumpta contaminació de l'aigua), que és una actuació de protecció civil necessària per controlar l'emergència i no anar a remolc de la mateixa actuant a reacció.
CECOP  de la Comunidad de Madrid

CCA de la Junta de Castilla la Mancha

Mesures de protecció a la població
Les administracions van prendre mesures per a la protecció de la població davant la columna de fum negre i els seus possibles efectes. 

D'una banda, és molt destacable que l'Ajuntament de Seseña recomanés ja des de la nit del dia 12 el confinament de les urbanitzacions i poblacions més properes a l'origen de l'incendi i a la columna de fum generada. Posteriorment, divendres a la tarda 13 la comunitat autònoma de Castilla la Mancha va prendre la decisió d'evacuar la urbanització del Quiñón de Seseña davant de la previsió que les condicions meteorològiques de la nit poguessin afavorir afectacions a la població per la columna de fum negre. Això demostra que sota el paraigua de l'operativa prevista en el pla territorial de protecció civil l'administració pública estava analitzant en avançat l'evolució de la columna de fum negre i la seva possible afectació que va permetre establir la mesura d'emergència necessària per protegir la població.  Per a l'evacuació del miler de persones afectades i la seva posterior acollida es van habilitar diversos espais i es van mobilitzar recursos logístics específics de diverses unitats de protecció civil municipals i de la Creu Roja. Posteriorment al retorn dels evacuats es va mantenir la recomanació del confinament en domicilis i minimitzar el temps de permanència en l'exterior. A més, es van suspendre les classes en els centres escolars més exposats al risc i les activitats esportives, i fins i tot en algun centre escolar es van tornar a suspendre les classes represes davant d'una falta de certesa de no afectació.
Control ambiental de la Junta de Castilla la Mancha

Mentrestant, la comunitat autònoma de Madrid informava que les dades de qualitat de l'aire aconsellaven no prendre mesures extraordinàries al seu territori i a més aconsellava a 31 municipis de les zones Sud i Hortes tancar les finestres a la nit per precaució (lògica recomanació ja que durant la nit una evolució desfavorable de l'incendi i la columna de fum podia sorprendre aquests veïns durant les hores de dormir<A[son|somni]>). 
Avís emès per la Comunidad de Madrid

Fums negres i altres casos recents
Els fums negres generats després de grans incendis en instal·lacions industrials de diferent tipologia no són un fet aïllat. Un dels més espectaculars va ser l'incendi del magatzem de combustibles Buncefield a la ciutat d'Hemel Hempstead del comtat d'Hertfordshire d'Anglaterra l'any 2005. Les explosions que es van produir es van registrar a la xarxa sísmica amb una magnitud 2,4 en l'escala Richter. La columna de fum negre va arribar a produir el tancament preventiu d'un dels aeroports de Londres, situat a més de 35 km del focus de l'incendi. Es calcula que l'incendi va emetre fins a 8.000 tones de partícules PM10, equivalent a aproximadament el 6% del total anual d'emissions d'aquest contaminant a tot el Regne Unit.
Columna de fum negra de Buncefield. Font: BBC

PM10
Els principals factors de risc a curt i mitjà termini de les columnes de fum negre són la presència de partícules en suspensió de petita mida que reben el nom de partícules PM10 (partícules de diàmetre inferior a 10 micres). Per la seva petita mida aquestes partícules no poden ser retingudes pel sistema respiratori i en respirar-les arriben fins als pulmons on es dipositen afectant la capacitat del sistema respiratori de forma permanent. Les partícules PM2,5 són encara més perilloses perquè per la seva menor grandària arriben als alvèols on es dipositen. Segons l'OMS, aquestes partícules poden causar cardiopaties, pneumopaties i càncer a llarg termini (exposició prolongada) però a més els grups més sensibles (població infantil, tercera edat i persones amb afeccions del sistema respiratori) podrien tenir danys a curt i mitjà termini. Les partícules PM10 són presents en l'aire de les zones metropolitanes sobretot en determinats períodes de l'hivern per efecte de les condicions meteorològiques i les emissions d'indústries, vehicles i calefaccions principalment, i per tant existeix una àmplia xarxa de monitoratge i és un risc que es gestiona ordinàriament com a conseqüència de la normativa mediambiental d'origen europeu. Aquestes partícules tenen un efecte nociu de tipus físic, és a dir, no són tòxics que reaccionin amb l'organisme. Per això, una protecció viable és l'ús de filtres o mascaretes dissenyades específicament per a la retenció (física) d'aquestes partícules (molts ciclistes de zones urbanes les utilitzen). Això no ens ha de portar a concloure que la utilització d'una màscara estàndard, sense filtre, és prou protecció ja que manca de sistema de retenció o que l'ús d'un mocador ens protegirà, en contra de la tradicional creença.
Màscara amb filtre PM10. 

Altres substàncies perilloses
Als núvols negres generats per incendis industrials també poden trobar-se altres productes perillosos, tòxics, com els òxids de nitrogen i el monòxid de carboni, que també han de ser monitoritzats per evitar arribar a valors perillosos. Finalment, també podem trobar compostos orgànics volàtils (COVs), dioxines, furans i hidrocarburs policíclics aromàtics (PAHs), però la seva concentració en aquests casos sol ser inferior als llindars de perillositat ja que els seus efectes no es produeixen amb caràcter tan immediat sinó per llarga exposició (de caràcter mediambiental).

Des de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya s'han gestionat alguns casos d'incendi industrial amb generació de columna de fum negre que encara que de menor dimensió als casos reportats anteriorment, també van requerir una anàlisi en continu dels seus possibles efectes i fins i tot aplicar mesures extraordinàries de protecció a la població. Així, l'abril del 2013 ja va es activar el pla de protecció civil per front a l'incendi d'una fàbrica de pintures que va generar un gran núvol negre i al setembre del 2015 també es va fer el mateix en l'incendi d'una planta des desballestament de vehicles, arribant a establir el confinament de població en funció de la direcció del vent i els valors de la xarxa de sensors mediambientalm coordinadament amb els equips de bombers actuants en l'extinció.

Comparteix aquest post

Compartir