diumenge, 1 de novembre del 2015

ELS PILARS DEL SISTEMA (II): L'ESTABILITAT ARQUITECTÒNICA

La primera part d'aquest doble post descriu els tres pilars sobre els quals se sosté el sistema de protecció civil. La suma dels tres pilars inclou tots els serveis, públics, privats o de voluntariat, que formen part del sistema.


Fent un símil arquitectònic, l'estabilitat del sistema de protecció civil depèn que els tres pilars sobre els quals se sosté l'edifici de la gestió d'emergències estiguin degudament equilibrats. Si algun dels pilars suporta un pes excessivament superior a la resta o si no està preparat per al pes que ha de suportar o és més alt o curt que la resta, a la llarga l'edifici es vindrà a baix. Així pot passar amb el sistema de protecció civil en el cas que els seus tres pilars no estiguin degudament compensats ja que els tres (administració pública, serveis d'autoprotecció i voluntariat) són necessaris per igual i cap d'ells pot suplir a la resta, atès que cadascun juga un paper específic i complementari en el context de la gestió dels riscos greus i les emergències.
Sovint es tendeix a pensar que la gestió de les emergències es basa essencialment en els serveis públics relegant a la resta d'elements del sistema, sent això un error que acaba passant factura en el moment de les grans emergències.
És evident que no es pot gestionar una gran emergència en absència d'unes administracions públiques amb serveis i autoritats preparats, ja que les competències dels poders públics són insubstituïbles en aquest cas.
De la mateixa manera, els serveis d'autoprotecció són imprescindibles ja que dins d'una activitat són els que realitzen una primera resposta a les situacions de risc que es produeixin per tal que amb una contenció primerenca s'eviti una possible emergència. En absència d'aquests serveis d'autoprotecció les administracions públiques poden veure's condicionades en la seva capacitat de gestionar l'emergència: com fer front exclusivament des de les administracions públiques a una emergència dins d'una gran empresa química si l'activitat no realitza una primera resposta i aporta informació i accions de coordinació? L'històric, fins i tot el més recent, ens demostra que el resultat no serà satisfactori quant a una ajustada protecció del ciutadà.
Finalment, la col·laboració del ciutadà, individualment o a través de la figura del voluntariat de protecció civil, és un factor elemental. Per una part, el voluntariat és un complement necessari dels serveis públics, que no substitut, ja que des de dins de la mateixa societat exposada al risc contribueixen a través d'actuacions preventives que estigui més preparada davant l'emergència i a facilitar l'actuació dels serveis públics en cas d'emergència. D'altra banda, l'hemeroteca és plena d'exemples que demostren la necessitat que el ciutadà estigui preparat per actuar d'acord als principis d'autoprotecció i eviti exposar-se a un risc significatiu que compliqui l'actuació dels serveis públics.

En resum, el sistema de protecció civil ha de desenvolupar no sol els serveis públics sinó també els d'autoprotecció i el voluntariat de protecció civil, sense que cap d'ells supleixi la funció de la resta. Això no impedeix que cada sistema pugui bascular preferentment sobre alguns dels pilars, sempre que la resta estiguin degudament compensats per garantir l'estabilitat de l'edifici del sistema de protecció civil.

Comparteix aquest post

Compartir