dissabte, 28 de novembre del 2015

IMPULS DE L'ATENCIÓ PSICOSOCIAL EN EMERGÈNCIES GREUS

(actualitzat el 2 de desembre de 2015)

Noves necessitats de la població en emergències: nous serveis
La visió clàssica de la resposta a les emergències greus i a les catàstrofes ha quedat desfasada ja que s'ha vist superada per les necessitats actuals de la població.
De l'anàlisi de les grans emergències de finals del segle XX i principis del XXI ha sorgit, entre altres lliçons apreses, la necessitat que la resposta dels equips d'emergència s'ampliï a la protecció de tots els afectats garantint-los una resposta integral. En aquest concepte d'afectats s'han d'incloure:
- totes aquelles persones que s'han vist exposades a l'emergència per haver estat a la zona d'afectació o per haver sofert mesures excepcionals d'emergència (evacuació o confinament), i
- l'entorn social més directe de les víctimes greus.
Aquesta protecció s'ha de desenvolupar en diferents espais físics de l'emergència, destacant els centres d'acolliment de població, els espais habilitats per a la informació general i per a l'atenció als familiars de les víctimes (incloses les línies telefòniques) i els espais forenses i de presa de dades antemortem. A més, s'ha de fer amb equips especialitzats en aquest tipus de resposta.

L'atenció psicosocial als afectats d'una emergència
Una de les actuacions crítiques per a una correcta protecció i atenció integral als afectats d'una emergència és l'assistència psicosocial tant a les víctimes com al seu entorn directe (familiars, amics i àmbit laboral, en aquest ordre de prioritat). Aquesta resposta és especialment crítica quan es produeixen víctimes mortals i el número<A[número|nombre]> és elevat o el context és especialment sensible (menors d'edat, nuclis familiars o agreujants contextuals). Es tracta de proporcionar-los una assistència integral que de resposta a totes les seves necessitats que aniran sorgint al llarg de la fase aguda i que es divideixen per una part en els aspectes més socials i pràctics (orientació, consultes, informació, tràmits...) i d'altra banda en el suport emocional i acompanyament en el dol<A[dol|duel]> que serveixi per minimitzar el dany<A[dany|mal]> psicològic posterior.
En definitiva es tracta de què vosaltres afectats es vegin acompanyats a tota hora per les administracions públiques a través d'equips d'emergència especialitzats en aquesta funció fins a la recuperació de la normalitat, i que aquest retorn sigui el més ràpid possible però alhora amb totes les garanties de cobertura de necessitats.
Aquest acompanyament té una durada superior a la fase aguda clàssica, ja que en el cas de múltiples víctimes pot allargar-se dies o ser necessari necessitar reactivar la resposta setmanes després en moments crítics puntuals, sobretot si es requereix la repatriació de les restes mortals.
Equip psicosocial intervenint en sinistre Germanwings (agència EFE)

Especialització de l'assistència psicosocial
L'atenció psicosocial als afectats per una gran emergència o catàstrofe, en els termes abans indicats, requereix d'equips especialitzats per a aquesta funció. Donat el doble component "psico" i "social" de l'atenció als afectats es requereix la participació de treballadors socials i de psicòlegs. A més de la seva formació de base, aquests equips s'han de preparar específicament per a la resposta a situacions d'emergència greu o catàstrofe, coneixent prèviament el funcionament del sistema de protecció civil així com el context i necessitats específiques d'aquestes grans emergències sobretot quan hi ha múltiples víctimes.
Per a aquesta assistència psicosocial les diferents administracions públiques, normalment a través dels seus òrgans<A[òrgans|orgues]> de protecció civil, s'han dotat de recursos específics que responen a diferents models però que generalment utilitzen mitjans<A[mitjans|medis]> humans d'organitzacions externes. En alguns casos s'ha previst únicament psicòlegs, cas en el qual el vessant de treball<A[treball|feina]> social quedarà desatès.  De la mateixa manera, en els casos en què sol es disposi d'equips de treballadors socials, poden quedar sense cobertura les necessitats dels afectats que entrin en l'àmbit sanitari dels psicòlegs.
Per garantir la coordinació entre ambdós components psicosocials és essencial la divisió de funcions, encara que no sempre és fàcil perquè presenta molts elements d'interfase. Una possible simplificació en la distribució de funcions és que les accions que comportin diagnòstic i tractament del dany<A[dany|mal]> o la víctima es realitzi a través dels psicòlegs (grup sanitari) mentre que la resta es realitzi pels treballadors socials (grup logístic).
A més, tots els intervinents d'emergència en general han de tenir unes nocions bàsiques per evitar actuacions o comportaments que puguin perjudicar els afectats.

El model d'assistència psicosocial a Catalunya

A Catalunya la resposta és prevista a través dels treballadors socials de l'equip d'emergències delColegio Oficial de Trabajo Social de Catalunya, que activa i coordina directament Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya en virtut d'un conveni de col·laboració i coordinació vigent.
Treballadores Socials en sinistre Germanwings (Col·legi Oficial de Treball Social CAT) 

A la seva funció s'afegeix la dels psicòlegs del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) de la Generalitat de Catalunya.
Emergències Mèdiques de Catalunya (sem.gencat.cat)

El treball d'aquests equips es complementa amb el de l'ERIE (Equip de Reposada Immediata a Emergències) psisocial de Creu Roja - Creu Roja Catalunya que són equips mixtos de psicòlegs i treballadors socials també coordinats per Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya.  
Equip mix psicosocial intervenint en sinistre Germanwings (www.ara.cat)

El cas de l'Ajuntament de Barcelona s'ha de destacar per tal com la resposta es realitza a través del Centre d'Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) que és un recurs intern de l'administració municipal, a diferència de la majoria d'administracions públiques on la resposta es dóna a través de recursos externs (disponibles a través de contractes o convenis amb organitzacions concretes).
CUESB en Barcelona 2015 (agencia EFE)

A més, s'ofereix formació al personal de protecció civil perquè conegui que actuacions poden ser perjudicials per als afectats, per exemple en el cas de la formació bàsica de voluntari de protecció civil on experts expliquen com actuar en centres d'acolliment o davant els familiars de les víctimes.

En resum
L'atenció psicosocial als afectats per una gran emergència s'ha consolidat com una necessitat que cal afrontar des dels poders públics. Amb tota certesa s'implantaran serveis específics als òrgans<A[òrgans|orgues]> de protecció civil de totes les nostres principals administracions públiques de manera que passarà a ser un element essencial més, d'ordinari, dels serveis públics que responen a emergències. Aquests serveis estan ajudant ja allà on actuen, a disminuir l'impacte de les emergències sobre la població afectada, a facilitar el seu retorn la normalitat, a minimitzar el dany<A[dany|mal]> psicològic posterior i al cap i a la fi a millorar el servei al ciutadà en cas d'una emergència greu.

Entre les activacions més importants d'equips d'atenció psicosocial durant el 2015, destaca l'atenció als familiars de les víctimes del sinistre aeri de la companyia Germanwings als Alps francesos que Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya va desenvolupar durant setmanes en tots els àmbits on va ser necessari des del primer instant. Els equips es van reactivar posteriorment en resposta a diferents moments que requerien reprendre l'atenció als familiars.

Corol·lari (2 desembre 2015)
Recentment el diari digital FANNEWSCLUB publicava un article sobre la intervenció psicosocial en emergències que podeu llegir en aquest enllaç.


Comparteix aquest post

Compartir